NOVINKA

Next-gen: 11 prelomových technológií v Porsche Taycan

Pre maximálny výkon a efektivitu má štvorcové káble a využíva flexibilné rekuperačné stratégie. Štruktúry karosérie pripomínajúce včelí plást a komplexne tvarované nosníky bez zvarových spojov zaručujú maximálnu bezpečnosť... Taycan je plný tajomných inovácií. Tu je jedenásť z nich. Odhalených a vysvetlených.

1. Pokročilý systém klimatizácie

Vyzerá to ako záhada. Výduchy klimatizácie modelu Porsche Taycan v sebe nemajú nastaviteľné rebrovanie, ale vzduch predsa prúdi smerom, ktorým si želáte. Ako to? Prúdenie vzduchu tvoria štyri individuálne prekrývajúce sa prúdy. Ak sú rovnako silné, mieria priamo do interiéru. Ak nie, prevláda smer toho najsilnejšieho. Je to svetový unikát s dvoma plne automatickými režimami: „priamym“ pre smerové chladenie a „rozptýleným“ pre klimatizáciu bez prievanu. V „individuálnom“ režime môžete každý výduch ovládať zvlášť, pričom vaše obľúbené nastavenia si môžete uložiť.

2. Garáž pre nohy

Nízke ťažisko znamená lepšie jazdné vlastnosti. Touto logikou sa Taycan riadi. Inžinieri Porsche dosiahli tento efekt vďaka extrémne nízko uloženým batériám. To znamená, že dokonca aj s piatimi pasažiermi na palube sa Taycan na ceste pohybuje ako po koľajniciach. Výklenok v tele batérie v oblasti zadnej časti podlahy, známy ako garáž pre nohy, umožňuje zadným pasažierom vychutnať si nižšiu pozíciu sedenia a viac priestoru na nohy.

3. Atermické strešné okno

Taycan ponúka medzi príplatkovými prvkami aj panoramatické strešné okno s plochou približne 1 m2, ktoré poskytuje posádke maximálny priestor nad hlavami a zároveň aj príjemne vzdušný pocit v kabíne. Nie je tu žiadna roletka, keďže termálne vlastnosti použitého skla v podobe ochrany pred infračerveným žiarením a špeciálnej vrstvy s nízkym vyžarovaním chránia posádku pred ostrým svetlom a únavou z tepla. Termálne sklo zvláda všetko: kompletne blokuje UV žiarenie, výrazne redukuje infračervené žiarenie a zároveň sa môže pýšiť mimoriadne dobrou schopnosťou zvukovej izolácie. Novinkou je niekoľkovrstvová izolácia a špeciálny film siahajúci až do priestoru pre posádku. Tieto zaručujú, že nezávisle od toho, či je horúco alebo zima, teplota dokonca aj v bezprostrednej blízkosti skla je rovnaká ako vo zvyšku interiéru.

4. Vysokonapäťový zosilňovač

Vďaka 800-voltovej technológii sa Taycan dokáže nabíjať až na 350 kW vysokovýkonných nabíjačkách. To v preklade znamená rýchlejšie, než akékoľvek iné elektrické vozidlo. Nabíjací čas z 5 na 80 % nabitia batérie (tzv. SoC – State of Charge) je len 22,5 minúty, pričom maximálny nabíjací výkon je až 270 kW. Vďaka novo vyvinutému vysokonapäťovému zosilňovaču je taktiež možné 400-voltové nabíjanie priamym prúdom (DC) s výkonom až 150 kW. Porsche dosiahlo oveľa väčšiu hustotu energie v porovnaní s bežne používanými DC/DC konvertormi. Je to prvýkrát, čo sa táto technológia použila v automobilovom sektore.

5. Bočné prahy

V stredoveku chránili obyvateľov hradov pred nepriateľmi zosilnené hradné múry. Keď zdolali jednu stenu, čakala ich ďalšia. Presne toto je princíp, ktorý využili inžinieri Porsche v oblasti bočných prahov karosérie modelu Taycan. Pod vonkajšou vrstvou plechu je hliníková štruktúra pripomínajúca včelí plást, ktorá chráni pasažierov ako mocná pevnosť. Výrobný proces vyzerá nasledovne: horúci hliník sa lisuje cez vysokopevnostnú formu – akoby cez sito – do viacbunkovej štruktúry včelieho plástu. Tento pretláčaný hliník poskytuje zvýšenú bezpečnosť v prípade nárazu.

6. a 7. Porsche Stability Management modul a elektromechanický posilňovač bŕzd

S pokrokom elektromobility naberá na význame jeden konkrétny výraz: rekuperácia, alebo „zachraňovanie“ energie počas jazdy. Tej, ktorá by sa inak premenila na neužitočné teplo pri brzdení, alebo ktorá sa rozloží keď auto brzdí motorom. Teraz sa ukladá do batérie. Konvenčná „technológia jedného pedála“ využíva rekuperáciu vtedy, keď vodič uvoľní plynový pedál. V Taycane je to odlišné. Vodič sa môže rozhodnúť, aby Taycan maximálne voľne plachtil. Rekuperácia energie sa začne až v momente, keď sa dotkne brzdového pedála. Porsche najprv spomaľuje čisto za pomoci rekuperácie. Fyzické brzdy sa dostávajú k slovu až vtedy, keď požiadavka na brzdnú silu presiahne jej výkon. Vodič si však môže vybrať aj rekuperáciu po uvoľnení plynového pedálu pripomínajúcu brzdenie motorom. Rekuperáciu ovláda známy komponent, Porsche Stability Management (PSM), ktorý bol vylepšený tak, aby spĺňal požiadavky elektromobility a v spolupráci s elektromechanickým posilňovačom bŕzd zaručuje, že Taycan má vždy konzistentný pocit v brzdovom pedáli nezávisle od toho, aké množstvo energie práve zachraňuje. A to nie je žiadna maličkosť, pretože to môže byť až 265 kW pri každom brzdení. Či už pri každodennej jazde alebo na okruhu.

8. Dvojstupňová prevodovka

Taycan prenáša svoj výkon na zadné kolesá cez dvojstupňovú prevodovku, čo predstavuje inováciu medzi elektrickými vozidlami. Prvý rýchlostný stupeň má extrémne krátky prevod. Jedno otočenie kolesa korešponduje s 15 otáčkami elektromotora. To generuje maximálny krútiaci moment a zdrvujúcu akceleráciu v režimoch Sport a Sport Plus s programom Launch Control. Druhý rýchlostný stupeň má, naopak, oveľa dlhší prevod s pomerom 1:8 a umožňuje Taycanu dosiahnuť vysokú maximálnu rýchlosť. Tajomstvo je v novej prevodovke: dve urputné spojky, ktoré sa otvárajú jedna po druhej, umožňujú zmenu prevodového stupňa bez najmenšieho poklesu trakcie. To je efekt, ktorý už poznajú vodiči, ktorí majú skúsenosti s prevodovkou PDK.

9. Priečna výstuha

Čo už môže byť výnimočné na železnom profile? Za kokpitom modelu Taycan sa nachádza výstuha naprieč celou šírkou vozidla bez akéhokoľvek zvaru, napriek tomu však s rôznym prierezom na rôznych miestach. Bežne by sa takýto komponent vyrobil z dvoch lisovaných častí a následne by sa zvaril. V prípade modelu Taycan sa však zohriata rúra umiestni do držiaka a privrie sa do formy. Následne sa do dutiny pod obrovským tlakom ženie plyn a voda. Rúra sa roztiahne a vyplní tvar formy. Výhodou je pevnejší komponent, ktorý je vyrobený menším počtom krokov.

10. Nabíjací konektor a vysokonapäťové káble

Na flexibilite záleží. Taycan má dve nabíjacie zásuvky – jednu na strane vodiča pre nabíjanie striedavým (AC) prúdom, a jednu na strane spolujazdca pre AC aj DC nabíjanie. Nabíjacie zásuvky sú umiestnené za prednými blatníkmi a ukrývajú sa za viečkom. To je v prípade modelu Taycan Turbo S štandardne motorizované.

11. Stator s technológiou U-cievok

Každý elektrický motor pozostáva z otáčajúceho sa rotora a fixného statora s vinutým izolovaným medeným drôtom. Doteraz toto vinutie pripomínalo náhodne zvinuté cievky. V Porsche sú veci pekne na poriadku vďaka technológii U-cievok. Tenké medené profilované vlákna pripomínajúce vlásenky sa spájajú, aby vytvorili vinutie prakticky bez medzier. Výsledkom je kompaktný elektrický motor s nižšou hmotnosťou a výrazne zvýšeným obsahom medi v statore, čo vytvára lepší odvod tepla a lepšiu efektivitu pre vyšší dojazd a stabilný výkon.


Máte otázky?

Kontaktuje nás a my sa vám budeme snažiť odpovedať na všetky vaše otázky ohľadom elektromobility.

info@emobilitystore.sk
+421 910 118 811
Aupark, Bratislava