Často kladené otázky

Na tomto mieste nájdete často kladené otázky ohľadom používania elektromobilov, technických riešení a nabíjania akumulátorov.

Kde môžem nabíjať svoj elektromobil?

V zásade je možné nabíjať elektromobil kdekoľvek a rôznymi spôsobmi, pokiaľ je na danom mieste k dispozícii zdroj elektrickej energie či správny typ konektora, ktorým vaše auto disponuje. Typy konektorov sú štandardizované a je veľmi nepravdepodobné, že by ste narazili na taký, ktorým vaše auto nedisponuje. Pokiaľ by ste sa rozhodli využiť na nabitie auta klasickú zásuvku, každý elektromobil je dodávaný s nabíjacím káblom pre 230-voltové zásuvky.

Prečo sa elektromobily na rýchlonabíjačkách nabíjajú do 80% kapacity?

Tento jav ovplyvňuje vlastnosť typická pre batérie. Do 80% kapacity dokáže batéria prijímať vysoké množstvo konštantného elektrického prúdu a rastúceho napätia. Po dosiahnutí 80% kapacity prechádza napätie do konštantnej fázy a prúd klesá v závislosti od teploty a vlastností batérie. V skratke, týmto prístupom chránime batériu pred prehriatím, poškodením a predlžujeme tak jej životnosť. Celé toto technologické divadlo sa však deje automaticky vďaka práci palubnej nabíjačky. Vy sa o nič z vyššie spomenutého starať nemusíte.

Prečo je pomalé nabíjanie lepšie pre batériu ako to rýchle?

Nabíjanie pomocou rýchlonabíjačiek by malo byť primárne určené pre chvíle, kedy vezme majiteľ svoj elektromobil na dlhšiu cestu, či ho prekvapí zachádzka a potrebuje rýchlo dobiť energiu. Denné nabíjanie pomocou rýchlonabíjačky dokázateľne znižuje kapacitu a teda aj životnosť batérie. Podľa štúdie Idaho National Laboratory dokáže denné používanie rýchlonabíjania, v porovnaní s pomalým domácim nabíjaním, zvýšiť úbytok z kapacity batérie po nájazde 80 000 kilometrov zo štandardných 23% z plnej kapacity na 27%. Prakticky, nejde o nijak výrazný prepad v kapacite, no je nutné s ním rátať.

Môže okoloidúci vytiahnuť konektor z auta počas nabíjania na verejnom mieste?

Nie, nie je to možné. Po zasunutí konektora do nabíjacieho portu je nabíjací kábel automaticky detekovaný a zaistený zásuvkou. Odpojiť je ho možné len ukončením nabíjania na rýchlonabíjacej stanici alebo vašim odistením. Avšak niektoré vozidlá, napríklad modely Volkswagen ID., majú možnosť odistiť tento nabíjací konektor po skončení nabíjania. Je to šikovný krok ako neblokovať nabíjací kábel pre ďalšie autá.

Aká je životnosť/záruka akumulátorov v elektromobiloch?

Záruka vysokonapäťových akumulátorov je 8 rokov alebo 160 000 km, podľa toho, čo nastane skôr. Záručné podmienky garantujú, že počas tejto doby neklesne kapacita akumulátora pod 70% kapacity. Celková životnosť batérie sa neuvádza, keďže závisí od spôsobu používania. Výhodou platformy MEB je, že pokiaľ by niektorý článok stratil kapacitu, dá sa zameniť za nový. Netreba meniť celú batériu.

Kde a kedy je nabíjanie najvýhodnejšie?

Rýchlonabíjacie stanice sú najdrahším, no zároveň najrýchlejším a najpohodlnejším riešením nabíjania. Pri zvolení správneho tarifu je však aj ich využívanie stále výhodnejšie, než tankovanie auta so spaľovacím motorom. Druhým extrémom, teda najlacnejším riešením nabíjania, je dobíjanie batérie v domácich podmienkach na nočnom prúde. Vtedy náklady na prevádzku elektromobilu klesajú enormným spôsobom.

Ako si môžem nabiť svoj elektromobil doma?

Nabiť elektromobil môžete pomocou základnej nabíjačky v bežnej elektrickej zásuvke. Vo väčšine prípadov ide o súčasť sériovej výbavy elektrického modelu auta. Jej výkon je však obmedzený výkonom zásuvky 2,3kW a preto, pri nabíjaní batérie o veľkosti 77kW a viac, môže trvať nabíjanie pokojne aj veľkú časť dňa. Zákazníkom jednoznačne odporúčame montáž wallboxu, ktorý svojim výkonom 11kW pri 16A vie nabiť vozidlo počas 6-8 hodín a zároveň je to bežný prúd v domácnosti bez nutnosti navyšovať prúdové ističe na vstupe domu.

Čo sa udeje, keď sa mi vybije elektromobil na ceste?

V prípade vybitia elektromobilu a zastavenia sa vozidlo dá naštartovať ešte dva krát. Raz na odchod z kritického miesta a druhý krát pre účely odťahu. Aktuálna asistenčná služba momentálne nedisponuje batériovým zásobníkom. Avšak vie vozidlo preniesť na najbližšiu nabíjačku.

Recyklujú sa autobatérie? Čo sa s nimi deje, keď v elektromobile doslúžia?

Existuje niekoľko spôsobov, ako využívať staré batérie aj po ukončení ich pôsobenia v elektromobile. Taktiež existuje možnosť „repasovať“ batériu či ju do veľkej miery zrecyklovať. Viac sa dočítate na tomto odkaze: https://www.vw.sk/emobilita/vsetko-o-elektromobilite/druhy-zivot-pre-pouzite-baterie

Je elektromobil naozaj ekologickejší ako štandardný spaľovací motor?

Elektromobily, akými sú napríklad modely Volkswagen ID.3 alebo ID.4, sú vyrobené s neutrálnou uhlíkovou stopou. To je prvý krok k ekologickosti a má na to aj certifikát od nezávislého inštitútu. Daľší krok je na užívateľovi vozidla. Ak je takýto elektromobil nabíjaný z obnoviteľných zdrojov z vlastnej produkcie alebo si zelenú energiu zakúpi majiteľ od dodávateľa enerigie, tak vie pokračovať v ekologickej jazde daľej.

Je nabíjanie elektromobilu naozaj lacnejšie ako tankovanie?

Najlacnejšei nabíjanie je na domácej zásuvke. Ak disponuje rodinný dom, bytový blok či výrobná hala batériovým úložiskom a zdrojom zelenej energie, nabíjanie je rozhodne lacnejšie ako tankovanie. Nabíjanie elektromobilu na cestách je realizované rôznymi spôsobmi (AC, DC UltraFast DC), rôznymi nabíjacími službami (We Charge, Audi alebo Porsche charging services, ZSE Drive) a rôznymi paušálmi. Na základe nájazdu vozidla si majiteľ elektromobilu nastaví paušál tak aby mu vyhovoval a vtedy vie byť nabíjanie lacnejšie ako tankovanie, prípadne nabíjanie skombinuje s domácou stanicou. Dá sa povedať, že pri bežných tarifách elektrickej energie je cena jazdy na 100km len vo výške 2 eur. Ak chcete mať presnejšie informácie na základe vášho štýlu a charakteru jazdy, nainštalujte si našu aplikáciu EV check. Tá vám povie, že na aké výdavky sa máte pripraviť pri vašich bežných cestách. Aplikácia je k dispozícii na tomto linku: https://www.vw.sk/emobilita/vsetko-o-elektromobilite/aplikacia-ev-check

Môžem ísť s elektromobilom do podzemnej garáže?

Podľa aktuálnej legislatívy v Európskej únii nie je vydaný zákaz vjazdu s elektromobilom do podzemnej garáže.

Dá sa do elektromobilu nainštalovať reproduktor pre simuláciu motora?

Aktuálne novo schválené elektromobily sú povinne vybavené reproduktorom na simuláciu chodu motora pre vonkajšie použitie do rýchlosti cca 30km/h. Dodatočná montáž do starších elektromobilov žial nie je možná.

Čo s elektromobilom, keď začne horieť?

Ak elektromobil začne horieť, treba štandardne zavolať zachranné zložky. Tie sú školené a poznajú postupy, ako uhasiť horiaci elektromobil.

Čo s dotáciami pre elektromobily? Budú ešte k dispozícií?

Značky nedisponujú informáciami ohľadom dotácii. Tie poskytuje štát. Značky Volkswagen, Audi a Porsche sú pripravené pružne reagovať na prípadné prideľovanie dotácií a následný zvýšený záujem zákazníkov.

Aký wallbox si mám vybrať? Druhov je veľa, ktorý je pre mňa vhodný?

Wallbox môže byť určený pre jednu, dve alebo tri fázy. Následne sú k dipozícii výkony od 3,7kW až po 22kW AC striedavého prúdu, čiže „pomalého nabíjania“. Wallboxy pre európsky trh majú konektor s označením TYP2, ktorý je platný pre 90% vozidiel v Európe. Zvyšok značiek dovážajúcich vozidlá do Európy sa musí prispôsobiť kompaktnému formátu TYP2. Potom rozhoduje dĺžka nabíjacieho kábla od wallboxu. Preferujte dlhší, ktorý zabezpečí dosah konektora, ak je umiesntnený kdekoľvek na vozidle. Vhodná dĺžka je 7,5m. Ďalej majú wallboxy rôzne „smart“ funkcie, ako je čítačka na RFID karty, pripojenie online cez WiFi, eSIM, alebo Ethernet kábel, na správu, štatistiku, ovládanie alebo update softwaru „over the air“. V neposlednom rade rozhodujú rozmery, dizajn a značka.

Aká je sieť rýchlych a ultra rýchlych nabíjacích staníc na Slovensku a v zahraničí?

Pokrytie sa neustále rozširuje. Jedoducho si otvortie mapku staníc v sieti konkrétnej značky

Volkswagen We Charge

e-tron charging Service

Porsche Charging network

ZSE Drive

Hovorí sa že získavanie surovín na batériu je náročné drahé a neekologické.

Koncern Volkswagen sa zaoberá touto výzvou pre trvalo udržateľnú budúcnosť. Preto hľadá komplexné riešenie pre ľudí a životné prostredie.

Viac tu.

Prečo majú niektoré elektromobily bubnové brzdy?

Z dôvodu, že pri elektromobiloch je do veľkej miery využívaná rekuperácia energie späť do batérie, o ktorú sa stará motor, fungujúci zároveň ako generátor. Preto sa bežné čelusťové brzdy nepoužívajú a degradujú. Bubnové brzdy majú dlhšiu životnosť.

Pre vaše otázky ohľadom zákazníckych programov, nabíjania a technických riešení, stlačte tlačidlo:

Otázky ohľadom nabíjania

Máte otázky?

Kontaktuje nás a my sa vám budeme snažiť odpovedať na všetky vaše otázky ohľadom elektromobility.

info@emobilitystore.sk
+421 910 118 811
Aupark, Bratislava