NOVINKA

10 vecí, ktoré musíte vedieť o Porsche Taycan

Nedávno sa verejnosti predstavila nová, základná verzia modelu Porsche Taycan. Tu je 10 vecí, ktoré by ste o ňom mali vedieť

Trochu mimo zaužívaných konvencií sa model Taycan predstavil verejnosti najprv vo svojich výkonnejších verziách. Teraz je však na trhu základný Taycan s cenovkou od 86 868 € a rozhodne má čím zaujať.

1. Solídny základ. S parametrami maximálneho výkonu 240 kW/326 k) (300 kW/408 k pri programe Launch Control) a zrýchlenia na stovku za 5,4 s sa aj základný Taycan môže radiť medzi skutočne rýchle autá. Tieto parametre pritom hovoria iba polovicu príbehu. Zvyšok tvorí schopnosť kedykoľvek vyraziť vpred s takou razanciou, ktorú nenapodobní žiadne auto so spaľovacím motorom. Čo hovoríte na pružné zrýchlenie z 80 na 120 km/h za 3 sekundy?

2. Porsche Taycan je ľahšie. V základnej výbave obsahuje batériu Performance battery a iba jeden elektromotor, ktorý poháňa výlučne zadnú nápravu. To znamená, že poskytuje vodičovi čistejší zážitok z jazdy a na predné kolesá sa neprenášajú sily akcelerácie, ktoré vplývajú aj na riadenie. Zároveň je to najľahšie Porsche Taycan, aké si môžete kúpiť. Vo svete Porsche pri tom platí: čím ľahšie, tým lepšie. Ak však potrebujete vyšší dojazd, než štandardných 354 – 431 km (podľa WLTP), k dispozícii je aj väčšia batéria Performance battery plus, ktorá vám prepožičia dojazd 407 –  484 km a Taycan s ňou má aj o niečo vyšší výkon a krútiaci moment – 280 kW/380 k, resp. 350 kW/476 k pri funkcii Launch Control.

3. Stará sa o svoju batériu. Kým celková kapacita batérie je 79,2 kWh, resp. 93,4 kWh v prípade väčšej batérie Performance battery plus, využívaná kapacita predstavuje iba 71,0, resp. 83,7 kWh. Prečo? Typu batérii, akú využíva Porsche Taycan, škodí, ak sa nabíjajú na 100 percent svojej kapacity a vybíjajú sa takmer do prázdna. V záujme zachovania čo najdlhšej životnosti batérie teda Taycan nevyužíva jej plnú kapacitu. Súčasťou starostlivosti o batérie je aj prepracovaný systém vodného chladenia, ktorý zaručuje, že batérie pracujú pri svojej optimálnej teplote. Zároveň to znamená, že Taycan sa na rozdiel od konkurencie neunaví a je schopný podávať maximálne výkony opakovane a bez najmenšieho zaváhania aj s takmer vybitou batériou. Čakali by ste od Porsche niečo iné?

4. 800-voltová revolúcia. Palubné napätie 800 V je dvojnásobne vyššie, než aké zvykne používať konkurencia. Zvyšuje to efektivitu celého systému a umožňuje mu dosiahnuť extrémne vysoký výkon ako aj ultrarýchle 225 kW  nabíjanie. S väčšou batériou dosahuje výkon nabíjania dokonca až 270 kW. To znamená, že 100 km dojazdu získate už za 4 minúty a 45 sekúnd nabíjania a z 5 na 80 % kapacity batérie dobijete Taycan už za 22 minút a 30 sekúnd. To je jedna bežná prestávka na čerpacej stanici.

5. Porsche Taycan je držiteľom Guinessovho rekordu v driftovaní. Rekord padol hneď dva razy v jeden deň. Prvý trval iba pár desiatok minút. Vybojoval si ho známy motoristický novinár a moderátor relácie Top Gear, Chris Harris, keď s modelom Taycan s poháňanou výlučne zadnou nápravou predriftoval bez prestávky vyše 18 kôl na špeciálnej šmykľavej ploche. Pochvaľoval si pri tom vynikajúco nastavený plynový pedál a reakcie pohonu, ktoré mu s Taycanom umožňovali driftovať rovnako ako s autom, ktoré by malo spaľovací motor. Harris sa však zo svojho rekordu netešil dlho, lebo hneď po ňom sadol do auta Dennis Retera, hlavný inštruktor centra Porsche Experience na okruhu Hockenheim a ten viedol Taycan v drifte vyše 210 kôl po dobu 54 minút! A vydržal by dlhšie, ale auto, na ktorom jazdil, sa na konci vybilo.

6. Hrá sa so vzduchom. Taycan obsahuje aktívne klapky v prednom nárazníku, ako aj aktívny zadný spojler, ktorý má tri prednastavené polohy. Aktívna aerodynamika slúži na optimalizáciu odporu vzduchu, chladenia a potrebného aerodynamického prítlaku vo vysokých rýchlostiach pre väčšiu stabilitu auta.

7. Nabíja sa, keď brzdí. Rekuperácia brzdnej energie je jedným z hlavných dôvodov, prečo sú elektromobily také efektívne. Lenže nebolo by to Porsche, keby jeho systém nebol ešte efektívnejší, než je bežné. Porsche Taycan dokáže uložiť späť do batérie až 90 % brzdnej energie. Výkon rekuperácie je až 265 kW. To znamená, že pri zabrzdení z rýchlosti 200 km/h na nulu získate dojazd až 4 kilometre.

8. Na rozdiel od iných elektromobilov má prevodovku. Porsche Taycan využíva dvojstupňovú prevodovku. Prvý stupeň zaručuje maximálnu akceleráciu z miesta a druhý umožňuje pri pokojnej jazde elektromotoru pracovať v optimálnejších otáčkach a dostiahnuť lepšiu spotrebu energie.

9. Nenechá vás tápať. Na produktovej stránke modelu Taycan je kalkulačka dojazdu. Keď do nej zadáte vstupné parametre ako model, veľkosť kolies, režim klimatizácie, teplotu a bežný jazdný mix mestských, mimomestských a diaľničných ciest, dozviete sa orientačný údaj predpokladaného dojazdu. Tak si môžete ešte pred kúpou overiť, či Taycan vyhovuje vášmu životnému štýlu.

10. Porsche Taycan je verné pôvodnému nápadu. Taycan vznikol z konceptu Porsche Mission E a je to jedno z mála áut, ktoré to dotiahlo do sériovej podoby v takmer nezmemenej forme v porovnaní s dizajnovou štúdiou. Aj preto je jeho vzhľad taký strhujúci a futuristický.

Máte otázky?

Kontaktuje nás a my sa vám budeme snažiť odpovedať na všetky vaše otázky ohľadom elektromobility.

info@emobilitystore.sk
+421 910 118 811
Aupark, Bratislava